Trànsit aplicarà des del gener la velocitat variable als accessos a Barcelona
El Servei Català del Trànsit (SCT) té la intenció de rebaixar, encara més, l'actual límit de velocitat de 80 quilòmetres per hora als accessos a Barcelona. Es tractaria de limitacions temporals, en alguns trams, a 70, 60 o 50 quilòmetres per hora, depenent de la meteorologia o la contaminació. Així ho ha dit en una entrevista a l'agència EFE el director del Servei Català del Trànsit, Josep Pérez Moya, que ha afegit que aquestes novetats s'implantarien gradualment, aprofitant l'entrada en vigor, a partir de l'1 de gener, de les limitacions de velocitat variable a la segona corona de l'àrea metropolitana,
Actualitzat a les 20:37 h 18/10/2008El Servei Català del Trànsit (SCT) començarà a aplicar de forma gradual des del gener la velocitat variable als accessos a Barcelona, tant a la primera com a la segona corona metropolitana, amb l'objectiu, segons ha explicat Pérez Moya, de minimitzar l'impacte de les congestions i garantir la màxima fluïdesa del trànsit.
El director del SCT ha destacat que aquest nou model permetrà adaptar la velocitat màxima en funció de la congestió, els accidents, la contaminació i les condicions meteorològiques.
La velocitat variable és un model que s'utilitza des de fa anys en ciutats de països com Alemanya, Holanda i Anglaterra, i permet adequar la velocitat en funció de diferents situacions del trànsit, de manera que en un mateix dia el mateix tram pot tenir diferents velocitats màximes.
A la primera corona de Barcelona, integrada per 16 municipis en els quals des de l'1 de gener la velocitat està limitada a 80 quilòmetres per hora, hi haurà trams en els quals, en funció de les circumstàncies, el límit permès baixarà temporalment fins als 70, els 60 o els 50, però mai excedirà els 80 per hora.
Per la seva banda, a la segona corona metropolitana, que abraça 24 municipis, es mantindrà el límit màxim actual -que en alguns trams és de 120 quilòmetres per hora-, i a partir d'aquí s'anirà reduint quan les necessitats del trànsit així ho requereixin.
Gran inversió tecnològica
Al gener es començarà a aplicar en alguns trams i en període de proves la nova metodologia de la velocitat variable, que s'anirà estenent de mica en mica sobre el territori de la primera i la segona corones.
Segons Pérez Moya, aquest procés es farà gradualment, i perquè sigui efectiu demana una gran inversió tecnològica, ja que a més de cobrir els trams afectats amb pòrtics lluminosos -com a mínim un a cada quilòmetre de via- també s'hauran d'instal·lar senyals lluminosos en totes les incorporacions a les vies afectades.
La limitació de la velocitat s'establirà combinant els resultats d'uns sensors instal·lats per captar el pas de vehicles i de les càmeres de seguretat, així com de la decisió "humana" en funció de si hi ha hagut accidents, si hi ha una gran congestió o si les condicions meteorològiques o de contaminació així ho recomanen.
L'objectiu fonamental d'aquesta mesura és garantir al màxim la fluïdesa del trànsit, seguint la premissa, segons Pérez Moya, que malgrat que en algun tram se circuli a menys velocitat s'acaba arribant més ràpid si no s'ha de parar per culpa d'embussos.
Menys congestió a 80 km/h
En aquest sentit, segons diferents estudis del Servei Català del Trànsit, la velocitat que permet que hi hagi menys congestió, ja que permet més absorció de vehicles, és entre 70 i 80 quilòmetres per hora. Per això, quan hi hagi un punt conflictiu per un embús o per un accident, per exemple, es produirà un efecte dominó en els trams previs en què es reduirà la velocitat de forma progressiva per intentar evitar la congestió.
D'aquesta manera, es pot donar la situació que en hora punta i en un dia amb dificultats per al trànsit (congestió, pluja...), a partir del peatge de Martorell (on ara el límit és 120) es prohibeixi anar a més de 100 km/h, que al Papiol (ara el màxim és 100) es faci anar els conductors a menys de 80 i que a Sant Joan Despí (ara el màxim és 80) s'estableixi un límit de 60. No obstant això, Pérez Moya ha insistit que durant la major part del dia el límit de velocitat serà el mateix que ara.
http://www.3cat24.cat/noticia/322757/catal...sos-a-Barcelona