LA DONA SOBRE DUES RODES
Des de sempre s'associa a la dona juntament amb el motor, sigui cotxe o moto, com si d'un perill es tractés i res més lluny de la realitat. En un món masculinitzat la figura de la dona motorista té present i futur, però ha tingut un passat d'una importància fonamental i silenciada.
En l'actualitat dones com Laia Sanz, Elena Rosell o Rosa Romero entre moltes altres desconegudes estan demostrant que elles també saben pilotar, saben guanyar, saben arriscar i saben tenir la mateixa passió per les motocicletes que qualsevol corredor masculí.
Gràcies a altres dones que al seu moment van ser autèntiques pioneres, arriscades aventureres del món de les dues rodes ara aquestes noies ho tenen una mica més "fàcil". Dones que amb motos les mecàniques no eren tan perfectes com les actuals van saber despuntar i fer de la moto la seva vida i la seva passió.
A principis del segle XX la dona va trobar a la moto la màquina perfecta per experimentar noves sensacions, descobrir nous paisatges i més de poder fer d'una manera més activa. Encara que al principi el món de la motocicleta era més proper a les dones de posició mitjana-alta el temps va demostrar que qualsevol podia accedir-hi.
Però quina va ser la primera dona motorista?
Repassant la història trobem que el 1915 AVIS I Hotchkiss Effie, mare i filla, es van anar des de Nova York a Califòrnia per assistir a la Fira Mundial de San Francisco. Van ser les primeres a creuar EUA muntades en una Harley de tres velocitats V-Twin trigant dos mesos a fer la ruta. Van ser elles potser les primeres?
El 1916 dues dones, les germanes VAN BRUREN amb dues Indian Powerplus emprar gairebé dos mesos a fer un viatge transcontinental de 3.300 km en el qual es van haver d'enfrontar entre altres anècdotes a una detenció per portar pantalons en públic.
ANNE DE MONTEMART-Rochechouart, Duquessa de Uzès va ser la primera dona en aconseguir un carnet de conduir i que es va passejar per l'Havana als anys 20 en una motocicleta.
LADY WARREN, una aventurera anglesa es va decidir a viatjar sense un pla determinat i amb només la curiositat com a meta a través del desert del Sàhara amb la incertesa de si la moto aguantaria sense trencar cadascuna de les seves peces
També Gwendolyn ADAMS va iniciar en solitari un viatge de Londres a Venècia l'any 1925 amb tot el risc i perill que implicava un viatge en solitari.
La primera dona afroamericana que als seus 16 anys amb una Indian Scout 1928 va viatjar a través dels 48 estats americans sortejant tots els perjudicis i odi del moment era coneguda com La Reina de la motocicleta de Miami , es deia Bessie Stringfield.
Però a partir d'aquest moment, moltes dones van decidir prendre els comandaments de les seves motocicletes i posar-se a la "carretera". El 1935 THERESA Wallach i FLORENCE BLENKIRON realitzar l'aventura de recórrer el continent Africà deixant plasmat en un llibre i una pel · lícula The Rugged road que és un dels grans llibres de viatges. Dos veritables aventureres que a més d'elles, Theresa després d'establir als Estats Units fundaria la Associació Internacional de Dones Motoristes WIMA.
A finals dels anys 20 la irlandesa FAY TAYLOUR la carrera va començar als 12 anys es va convertir en guanyadora i popular corredora de speedway i va ser una de les primeres professionals de la competició.
Segurament una de les dones que en els anys 30 a Amèrica més va lluitar per que la dona estigués dins el món de la motocicleta va ser DOROTHY "Dot" ROBINSON, australiana de naixement. El seu pare pilot i dissenyador de sidecars li va inculcar la passió per aquest món i ja el 1930 va obtenir el seu primer trofeu al Flint 100 Endurance Race . El 1940 va guanyar carreres en la categoria de sidecar i juntament amb la corredora CONFRONTA DUGEAU van fundar el motor MAIDS of America. Durant la seva vida va recórrer al voltant d'un milió i mig de milles i va ser una de les poques dones que van accedir al Saló de la fama de l'American Motorcyclist Association.
Moltes dones durant la Segona Guerra Mundial van treballar en els serveis d'enllaç motoritzat i en les empreses de correus com carteres, eren les MOTOR MAIDS Dames del motor . Una d'elles va ser Bessie Stringfield que a més va realitzar en moto i en solitari vuit viatges al voltant del món.
A Espanya l'any 1925 va ser CATALINA GARCÍA d'un poblet de Lleó, qui es va convertir en la primera dona a tenir carnet de conduir. Una altra Espanyola pionera va ser ZENOBIA CAMPRUBÍ una catalana que es va posar als comandaments d'una moto sempre amb el permís del seu marit Juan Ramón Jimenez, ja que la dona havia de demanar permís al marit per conduir, entre altres coses. L'any 1933 la catalana CARMEN VIÑALS va ser la primera dona espanyola que va participar en una competició de dirt track .
Les primeres publicacions de motociclisme de l'època estan plenes d'imatges de dones motoristes a les que veiem a una dona vestida amb vestits amples fins a terra que es sortia del convencional vestit de motorista de l'home i també se sortia de l'estereotip de la mestressa de casa. Elles anaven en moto i era una satisfacció i s'ho passaven d'allò més bé. En els anys vint es van començar a vestir com autèntiques moteres amb vestits de cuir i fins i tot una d'elles, "Dot" va dissenyar en els anys 50 roba per a la dona motera en color rosa. Tot això va portar a la revolució de la dona i fins i tot per a molts a la indignació moral.
La dona i la moto també han estat motiu perquè grans escriptores com Virginia Wolf considerés que el que de veritat volia en la vida era una motocicleta i fins i tot que cantants com Chavela Vargas compongués una cançó amb el nom de La Duquessa de Uzès aquella anglesa que va fer rugir els motors pels carrers de l'Havana a la Cuba natal de la cantant.
Després van passar els anys i moltes, moltes més de les que coneixem han arribat fins aquí lluitant, competint i vencent al crono i als prejudicis i com diuen algunes de la nostra corredores actuals "Si t'obstines a aconseguir al final ho fas" (Rosell) , o fins i tot el que diu la pilot de Formula I De Villota " D'aquí a un cotxe i amb la cara tapada per un casc tan és si llueixes cabellera o portes els cabells rapats. Els temps són els temps". El mateix es podria aplicar a les motos " Simplement es tracta de tenir determinació en la vida " i les nostres noies en tenen.
Seguim així, anem bé.