La Grama llança una revolucionària campanya de socis per atraure els immigrants
• L'eslògan 'Nosaltres també podem' s'ha traduït a idiomes com ara el xinès, l'àrab i el romanès
RAÚL PANIAGUA
SANTA COLOMA DE GRAMENET
2/9/2008 INNOVADORA INICIATIVA DEL CONJUNT DE SANTA COLOMA"Si la gent no ve a la Grama, el club ha d'anar a la ciutat". Amb aquesta frase, Raúl Rincón, el delegat de l'equip colomenc, resumeix l'esperit de la nova campanya de captació de socis del club, una revolucionària iniciativa que pretén atraure no només els fidels de tota la vida sinó també el públic immigrant, cada vegada més majoritari a la ciutat del Besòs. Uns 5.000 cartells es col.locaran per tots els carrers durant aquesta setmana amb l'eslògan Nosaltres també podem, que es traduirà a idiomes com el xinès, l'àrab i el romanès.
Tot va començar després del triomf d'Espanya a l'Eurocopa. Llavors, es va decidir el lema de la campanya, que recordava la frase que va perseguir la selecció durant el seu camí cap a Àustria. A la Gramenet es tracta d'aconseguir per fi l'anhelat ascens a Segona A, que es resisteix any rere any. Al juliol es va fer un càsting entre diversos aficionats i es van elegir tres joves per aparèixer al cartell. Setmanes després va sorgir la idea de traduir el missatge a diversos idiomes, amb seguidors xinesos, marroquins i sud-americans vestint les samarretes de la Grama. "Volíem un cartell integrador per acostar el futbol a tota la ciutat, sobretot als xinesos", assegura Rincón.
Majoria asiàtica
La iniciativa de la Grama té un clar reflex en la composició de la ciutat. Als anys 60 i 70 Santa Coloma va ser el destí de molts immigrants andalusos i extremenys. Ara, el panorama ha canviat. N'hi ha prou de fer un volta pel Fondo, on s'enganxaran la majoria de cartells. Allà hi conviuen persones de 60 nacionalitats.
El 40% dels immigrants són asiàtics, el 20% marroquins i el 12% equatorians. Segons les dades del cens, prop de 5.000 xinesos viuen a Santa Coloma de Gramenet, però qualsevol colomenc diria que en són molts més. El Fondo és el barri amb més orientals de Catalunya, un autèntic Chinatown. Uns 150 negocis estan regentats per ells. Carnisseries, supermercats, bars, perruqueries, fruiteries... El xinès ja és habitual als carrers de Santa Coloma, tant com els kebabs i la música àrab de molts vehicles.
L'objectiu de la campanya és interessant, però encara s'ha de veure si tindrà èxit. "Nosaltres no tenim gaire temps per anar a futbol. Aquí la gent ve a treballar i a fer negocis, fins i tot el diumenge", afirma Kai, que treballa en un basar del carrer de Jacint Verdaguer. Tot i això, deixa una porta oberta: "A la Xina no jugàvem a futbol, però els nostres fills sí que s'hi estan aficionant i ja juguen partits. Per ells sí que podem anar al camp".
Més fàcil sembla la captació entre la població magribina i sud-americana. Per exemple, la colònia equatoriana de Santa Coloma va seguir amb expectació la seva selecció en el Mundial d'Alemanya passat. "El diumenge ens agrada passar-lo amb la família. A vegades anem a jugar al costat del riu. No ens importaria anar a veure la Gramenet, però també depèn molt del preu", explica Edison, amb la seva samarreta groga de l'Equador.
Suport de Monty
Al vestidor ha caigut molt bé la idea. El tècnic Manolo González assegura que l'esport ha de servir per integrar tots els col.lectius. "És una gran iniciativa. El futbol ha de ser un punt d'unió entre races i cultures", afirma. El míster espera que vagin al camp persones de diversos països. "És un pas per millorar la convivència i evitar guetos, un punt de partida perquè la gent també es relacioni al carrer".
Monty, l'exjugador del Terrassa, també dóna suport a la idea. "És una iniciativa nova i xocant, però molt positiva. A Santa Coloma hi ha molta gent de fora i una ajudeta sempre ve bé al camp", comenta el capità, el jugador amb més talent de la plantilla.
El mitjapunta considera que el Barça sempre resta públic als clubs pròxims, encara que se sent molt a gust a Santa Coloma. "L'afició es va portar molt bé l'any passat, tot i una segona volta dolenta. És un club humil, però que té molt bon rotllo". Un altre dels pesos pesants, l'exmadridista Meca, és clar: "La campanya és genial. Els jugadors l'únic que volem és que hi hagi ambient. No importa la procedència. Com més siguem, millor", conclou el punta.