Croàcia, Montenegro i Bòsnia-Herzegovina

« Older   Newer »
  Share  
view post Posted on 21/6/2009, 17:34
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


1er dia: dissabte, 06 de juny

Begur - Aix-en-Provence  >>  390 qms




Aquest dissabte tenia un dinar amb uns amics i a mitja tarda vaig a buscar l'autopista i enfilo cap a Aix-en-Provence on tenia reservada habitació al F1.



Arribo a quarts d'11 i com que encara estava paint el dinar i amb un parell de pomes que portava ja vaig haver sopat.



Llegeixo una estona abans de posar-me a clapar: Fantasmas Balcánicos, de Robert D. Kaplan (relata el seu viatge per l'antiga Iugoslàvia l'any 1991 i dona pistes per entendre els conflictes que de sempre hi ha hagut a la zona).



Edited by sergibuda - 22/6/2009, 09:36
 
Web  Top
view post Posted on 21/6/2009, 20:02
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


2on dia: diumenge, 07 de juny

Aix-en-Provence - Istarske Toplice (Livade)  >>  960 qms




M'aixeco a 2/4 de 7, esmorzo i agafo l'autopista per travessar el nord d'Itàlia i Eslovènia fins arribar a Croàcia (en serbocroat Hrvatska, pronunciat Jarbàsca) a les 6 de la tarda.



Posant benzina en una àrea italiana veig un iaio que viatge amb una Piaggio MP3,  és curiosa image

Fem una estona la xerrada, és de Mallorca, l'acaba d'estrenar (només hi porta 1.000 qms i a la propera ciutat li farà la revisió i està voltant per Europa).



Només d'entrar a la península d'Ístria ja es veu que les carreteres tenen el ferm molt apedaçat i en alguns revolts el terra està com rascat (segurament per evitar les patinades quan a l'hivern estan glaçades). A més hi ha molts senyals de 40 o 50 a moltes de les curves però després de fer-ne unes quantes veus que les pots agafar molt més ràpides, només es tracta de no topar amb el radar la poli image

Altres carreteres que he fet estan molt millor i es pot anar a un ritme força ràpid.



Arribo a un petit poblet (Livade) on paro a dormir en un hotel-balneari al mig del bosc que per l'aparença que té devia ser de l'època de Tito quan es creaven infraestructures públiques aparatoses per les vacances de gent del partit.



Quan arribo no fa ni cinc minuts que ja han tancat la cuina i al bar només em poden fer un entrepà de salami amb formatge i una pivo (cervesa) tot plegat per 22 kunes (uns 3 €), 1 € = 7.2 KN.

Passejo i vaig a dormir d'hora.





Frontera de Croàcia

image



Motovun

image



A sota Livade, al fons Motovun

image







Edited by sergibuda - 22/6/2009, 09:20
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:13
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


3er dia: dilluns, 08 de juny

Istarske Toplice (Livade) - Poreč - Roving - Senj  >>  300 qms




He dormit amb la finestra oberta i a les 5 del matí es fa clar, em desperten els cants dels ocells i surto a passejar per un camí prop del bosc.

Al costat d'un riu sento un soroll i veig un cérvol que surt corrents.



Després d'esmorzar m'encamino cap a Poreč on dono una volta, visito la basílica Eufrasiana i pujo a dalt del campanar.



Roving (bonica ciutat amb olor de tabac per les tabaqueres que hi ha), m'aturo una estona al port.



Just a l'entrada de Pula et trobes amb l'amfiteatre romà, passejo pels carrerons, fòrum romà, temple d'August, runes de la casa d'Agripina (que és molt curiosa ja que està mig amagada entre blocs de pisos) i pujo al castell des d'on hi ha bones vistes.



Continuo per l'interior cap a Pazin fins a tornar cap a la costa i resseguir-la: Brestovac, Opatija (antic centre de vacances amb cases senyorials), Rijeka (ciutat industrial) fins arribar a Senj.



A Senj busco la sobe (habitació) (17 €) que tinc encarregada en una casa i vaig a estirar les cames i a sopar (rissotto amb fruits del mar, un parell de birres i cafè, 11.5 €)





Poreč, basílica Eufrasiana

Image

Image



Poreč, casa gòtica, segle XV

Image

Image



Roving

Image

Image



Pula, amfiteatre

Image



Pula, casa de l'emperador Agripina

Image

Image



Pula, temple d'August

Image



Pila, castell

Image



Cala prop de Senj

Image



Senj

Image
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:16
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


4rt dia: dimarts, 09 de juny

Senj - Zadar - Split - Opuzen  >>  455 qms




A 1/4 de 7 engego la moto i vaig fent els revolts de la carretera de la costa.

Paro a esmorzar en un xiringuito que hi ha al port d'un petit poble (un frankfurt dolentíssim i un cafè expresso per 2.5 €).



Continuo cap a Zadar on sense baixar de la moto recorro les muralles i una part del centre fins a La Riva on hi ha l'orgue marí (morski orgulje) format per uns tubs sota el terra on només se'n veuen les sortides a la part del passeig i amb els moviments del mar sonen notes musicals aleatòriament, no està gaire ben indicat però quan hi arribes ho saps

Allà al costat també hi ha l'escultura salutació al sol feta amb petites plaques solars que durant el dia emmagatzemen energia i durant la nit omplen la zona de llums de colors (això m'ho han explicat, no ho he vist).



Vaig curt de temps i em salto Solin (lloc arqueològic més important de Croàcia) i Trogir (petita ciutat amb els edificis gòtics-romànics millor conservats d'Europa).



Arribo a Split on hi ha el palau de Dioclecià i tot de cases i palaus romans, tot molt bonic però també molta gent.



Haig de continuar cap a Opuzen, petit poblet de 3.500 habitats a la riba del Neretva i gran productor de mandarines.

Aquí haig de trobar-me amb en Jadran i la Marija que m'han convidat a sopar i a dormir a casa seva.

En arribar, descarrego la moto, un dutxa, canvi de roba i ens assentem tots tres al carrer al davant de casa seva a prendre'ns una cervesa.



Xerrem una bona estona fins que arriben una parella de polonesos que també dormiran a la casa. Pugem a dalt d'un turó per observar la bonica vall mentre ens prenem una altre cervesa i després portem els peixos que soparem (pescats aquest matí al Neretva) a casa d'un seu amic perquè els cuini a les graelles. Mentre ens treuen una ampolla de vi blanc i ens el bevem.

Tornem amb els peixos cuits cap a casa on la Marija ja ens ha preparat la taula, sopem i després sortim una estona més al davant de casa a prendre la fresca (i una altra ampolla de vi) tots menys la Marija que està embarassada, cansada i té exàmens.



Uuff, aquests eslaus beuen com cosacs !





Un altre petit poble a peu de carretera

Image

Image



Zadar

Image



Zadar, l'orgue marí

Image



Zadar, Salutació al Sol

Image



Opuzen, jo i la moto

Image



Opuzen, preparant el sopar

Image



Opuzen, en Jadran, la Marija i la Joanna

Image



Opuzen, fent una copa al carrer havent sopat

Image



Opuzen, el riu Neretva

Image



Opuzen, el Mala Neretva (el Neretva Petit, una escisió del Neretva)

Image



El delta del Neretva

Image

 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:24
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


5è dia: dimecres, 10 de juny

Opuzen - Dubrovnik - Kotor - Cetinge - Sveti Stefan  >>  300 qms




La casa on dormo està a 5 metres del campanar i a les 5 del matí no sé que ha passat que s'han posat a tocar les campanes com unes boges, potser han tocat cinquanta vegades.

M'he llevat a les 7 a la casa tothom dormia i he sortit a passejar per la riba del Neretva.

Després m'he despedit del Jadran i els polonesos (la Marija encara dormia) i he anat a Dubrovnik. La ciutat vella és molt bonica però feia molta calor i hi havia moltíssima gent.



Entrant a Montenegro m'han demanat els papers de la moto i la carta verda.

Al primer lloc que he trobat he parat a dinar: amanida de tomàquet amb cogombre, pasticad (carn de vedella amb patates), cervesa i cafè (15 €). Mentre dinava a peu de carretera ha arribat un jubilat alemany amb bicicleta hi l'hem feta petar: feia 11 dies que havia sortit de Munich i portava fets 1.300 qms., anava cap a Albània, Grècia i Turquia i volia mirar d'aconseguit un visat per Iran i potser continuar per la ruta de la Seda cap a Samarkanda i la Xina (no hi ha res com tenir temps).



He voltat la badia de Kotor i pujat a Cetinje per la carretera vella a través de Lovcen, després he baixat per la carretera nacional de Podgorica cap a Budva i al final he fet parada a Sveti Stefan on hi ha la península que als anys 50 es va convertir en un poble-hotel de superluxe on hi eren habituals Marilyn Monroe, Willy Brandt, Bobby Fischer, Boris Spassky, Sophia Loren i Carlo Ponti, Monica Vitti, Kirk Douglas, Claudia Schiffer, etc



Jo dormo en un lloc més modest, un apartament amb esmorzar per 25 €.

La senyora de la casa m'explica que últimament a la zona hi arriben molts russos carregats de quartos, es compren un terreny i s'hi fan mansions molyluxoses. Quan li pregunto si hi ha bon rotllo amb els veïns (croats, serbis i bosnis) em diu que si però just ahir en Jadran i els seus amics croates no em parlaven gens bé dels serbis.





Cala prop de Dubrovnik

Image



Dubrovnik

Image

Image



Badia de Kotor

Image

Image

Image

Image



Detall dels "guardarraíl"

Image

Image



Sveti Stefan

Image

Image



Platges aprop de Sveti Stefan

Image

Image
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:26
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


6è dia: dijous, 11 de juny

Sveti Stefan - Podgorica - Zabljak - Niksic - Trebinja - Sarajevo  >>  675 qms




A Podgorica no m'hi paro, sembla que no té gaire interès.

Continuo direcció N per una carretera de muntanya ample i amb bones curves.

M'aturo en un trencant perquè penso que és la desviació per fer el canó del Tara (cal recordar que la senyalització de carreteres no és molt acurada) i al veure'm dubtant es para un montenegrí amb una GS i em diu que haig de pujar encara més amunt per fer el Tara, fins a Mojcovak.



De Mojcovak a Zabljak és per on transcorre el riu Tara que amb el pas dels anys ha anat furgant fins a crear el canó, no és tant espectacular com em pensava (en fan propaganda dient que és es segon més gran del mon, n'he vistos de millors).

Un cop a Zabljak m'endinso al parc de Durmitor per una petita carretera de muntanya amb uns paisatges espectaculars, paro en un poble que només tenia 2 cases i eren 2 bars. Menjo cevapi (salsitxa de carn a la brasa), amanida de tomàquet i ceba, struckle (una mena de mató de gust molt fort) i una pivo (tot plegat 11.50 €).



Arribo a Niksic i vull recular uns 15 qms direcció Podgorica per anar a Ostroska Gresa (un monestir ortodox molt important, com una mena de Montserrat) penjat a la muntanya. La carretera nacional està tallada per obres i s'ha de fer servir la carretera vella, molt estreta on 2 cotxes gairebé no passen i hi ha meritíssim trànsit (per fer aquest 15 qms i tornar potser he trigat 2 hores).



Continuo cap a Trebinja (ja a Bosna-Herzegovina) i tots els rètols només estan en ciríl·lic, no s'entén res, haig de parar molts cops per demanar la ruta cap a Sarajevo (Сарајево).

Entremig també hi ha desviaments i s'han d'atravessar per carreteretes de muntanya i a més a més es fa fosc (per sort puc seguir un cotxe que va molt depressa i es coneix la carretera).



Arribo a les 11 de la nit i quan em paro a demanar per Skenderija (que és la zona on vull anar) a un vianant al final em diu «be carefull» no sé perquè. Després de demanar un parell de cops més arribo a la guesthouse que m'interessava, per sort hi ha un pàrquing a tocar per poder deixar-hi la moto: allà mateix hi ha 6 o 7 trails amb matrícula búlgara i els motoristes estan a la mateixa pensió, només cal veure el pilot de botes arrenglerades que hi ha a la recepció, la mestressa et fa descalçar i en dona unes pantunfles, és curiós ;-). Dormir, esmorzar i pàrquing per 66 marcs convertibles (BAM o KM) (33 €)





Arribada del pope ortodox des de l'altre costat d'Scandarsko Jezero

Image



Un pont penjant per vehicles

Image



Acostant-me cap a P.N Durmitor

Image



El canó del Tara

Image

Image

Image



Zabljak

Image



Parc Nacional de Durmitor

Image

Image

Image

Image

Image



Ostroska Gresa

Image

Image

Image



llacs de Niksic

Image



Pas fronterer entre Montenegro i Bòsnia-Hercegovina

Image
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:28
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


7è dia: divendres, 12 de juny

Sarajevo - Bihac - Plitvička Jezera  >>  470 qms






Em llevo d'hora, esmorzo a la guesthouse i a 2/4 de 8 ja sóc al centre de Sarajevo, és a 5 minuts a peu.

Hi ha una colla de carrerons amb tot de botigues, bars, mesquites, esglésies, sinagogues, etc.

Es veu que a la nit hi ha moltíssim ambient amb gent passejant, comprant, menjant i bevent.

Veig la mesquita d'Ali Pasha (Alipašina džamija), catedral catòlica, esglèsia ortodoxa, la sinagoga, plaça de Baščaršija i font de Sebilj, etc.

Als afores de la ciutat hi ha un cementiri immensament gran. De fet a tot el país està ple de cementiris a tot arreu (en alguns llocs s'ha aprofitat un solar buit entre dues cases per fer-hi un cementiri).



Vull baixar a Mostar però a la carretera hi ha molt trànsit i després tindré que tornar a recular (faria una volta de més de 100 qms i a Jablanica decideixo continuar cap al meu destí del dia.

Dino en una konoba (restaurant barat) per 6 € (amanida, pasticad, cervesa i cafè)



A Jajce em paro a admirar les cascades entre els rius Pliva i Vrbas.



A Bihac truco a la Dolores (una noia sèrbia) ja que dies enrera vam quedar que podríem prendre un cafè, però està enfeinada fent unes gravacions en un concert que hi ha a la ciutat i jo no puc estar-hi gaire estona i per tant quedem que ja ens escriurem. Continuo la meva ruta cap a Plitvicka Jezera (un altre cop a Croàcia) però n'embolico per aquelles carreteres i el final em perdo en una carretera al mig d'una zona rural on en les cruïlles no hi ha cap dels noms que tinc al meu planell, pregunto a la gent i ens costa entendre'ns, al final arribo a destí després de fer una volta impressionant de més de 100 qms quan només havien d'haver estat 15 o 20.



El lloc on pasarré la nit vaig es diu Grabovac i és un poble de menys de 1.000 habitats tots ens casetes individuals. És impossible trobar la que busco. Paro a demanar l'adreça a un noi que segava l'herba d'un prat i no sap on és però com que tinc el telèfon de la sobe ell mateix truca i parla amb ells, li expliquen i després m'hi acompanya amb el seu cotxe, son molt amables

L'habitació costa 18 € per persona.





Sarajevo: mesquita d'Ali Pasha

Image

Image



Sarajevo: esglèsia ortodoxa

Image



Sarajevo: catedral catòlica

Image



Sarajevo: entrada de la sinagoga

Image



Sarajevo: la madrassa

Image



Sarajevo: plaça de Bascarsija i font de Sebilj

Image



Indicador de carretera anant a Bihac

Image



Sortint de la Federació de Bósnia i Hercegovina i entrant a la República Srpska

Image



Valls entre Jablanica i Bihac

Image

Image
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:33
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


8è dia: dissabte, 13 de juny

Plitvička Jezera - Karlovak - Rijeka - Opatica - Kraj  >>  245 qms




Al arribar al parc aparco al parking passant entremig les barreres d'entrada a l'aparcament (de fet m'ho diu l'encarregada del lloc quan li demano si puc aparcar en qualsevol racó).

Hi ha unes taquilles gegants on hi puc deixar la jaqueta, pantalons, botes i casc i em poso roba més còmode per fer la caminada per admirar els salts d'aigua i els llacs.

Esmorzo allà mateix un expresso i una piroska (una espècie de pastís de formatge).

Hi ha diferents recorreguts de fins a vàries hores, jo me n'hi passo 3 caminant, agafant un petit vaixell per travessar un llac força gran i tornat en un bus fins al punt de partida.



Veig que no tinc prou temps per pujar a Zagreb i visitar Eslovènia per lo que decideixo anar baixant acostant-me cap a Ístria, ho faig per carreteres grogues (passo per una on hi deuen anar tots els racers de Rijeka perquè només fan que pujar R's a tota castanya).



M'aturo una mica més avall de Opatija en un poblet molt petit i llogo un apartamani per 25 €.





Plitvička Jezera

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Prop d'Opatija

Image

Image
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:34
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


9è dia: dissabte, 13 de juny

Kraj - Trieste - Vic  >>  1.390 qms




Engego la moto a 2/4 de 6 del matí.

Serà un dia realment dur, tant per la llarga tirada com per acostar-se el final de la setmana de vacances.



Arribo a Trieste (Trst en croat) per carreteres secundàries i després tot autopista fins a la Jonquera.

Faig paradetes de poc més de 15 minuts (algunes de més llargues per esmorzar, dinar i sopar) més o menys cada 200 o 250 qms per posar benzina, veure, menjar, estirar les cames i anar al lavabo.

A la Jonquera paro en un bar a sopar: pa amb tomàquet i botifarra, una estrella i un cafè ... i cap a casa a dormir.

Torno per Olot i després de tanta autopista estic temptat a pujar per la Salut però el final agafo pel túnel de Barcons.



Arribo a casa 2/4 de 12.
 
Web  Top
view post Posted on 22/6/2009, 08:35
Avatar

La Rata de Claveguera

Group:
Administrator
Posts:
45,801
Location:
Sitges

Status:


Fitxa tècnica





Països:

Catalunya

França

Itàlia

Eslovènia

Croàcia (Hrvatska, pronunciat com Jarbàsca)

Montenegro (en serbocroat, Crna Gora)

Bòsnia i Hercegovina



Dates:

del 6 al 14 de juny de 2009

En aquestes dates no hi ha gaire turisme i et pots moure tranquil·lament, aixì com trobar lloc per menjar o dormir.

A les ciutats més grans hi ha més enrenou (Dubrovnik, Split, Sarajevo, ...)



Itinerari:

dia 1: Begur - Aix-en-Provence  ***  390 qms

dia 2: Aix-en-Provence - Trieste - Istarske Toplice (Livade)  ***  960 qms

dia 3: Istarske Toplice (Livade) - Poreč - Roving - Senj  ***  300 qms

dia 4: Senj - Zadar - Split - Opuzen  ***  455 qms

dia 5: Opuzen - Dubrovnik - Kotor - Cetinge - Sveti Stefan  ***  300 qms

dia 6: Sveti Stefan - Podgorica - Zabljak - Niksik - Trebinja - Sarajevo  ***  675 qms

dia 7: Sarajevo - Bihac - Plitvička Jezera  ***  470 qms

dia 8: Plitvička Jezera - Karlovak - Rijeka - Opatica - Kraj  ***  245 qms

dia 9: Kraj - Trieste - Vic  ***  1.390 qms

Total qilómetres: 5.185



Moneda:

Croàcia: la moneda oficial és la kuna (KN o HRK). El canvi està al voltant de 7.2 Kn per 1 €

Montenegro: la moneda oficial és l'euro, tot i que aquest país encara no és membre de la Unió Europea.

Bòsnia i Hercegovina: MK o BAM (marc convertible), 1 € = 2 MK



Allotjament:

Podeu trobar allotjament força bé de preus allotjant-vos en cases o apartaments de particulars (sobe). Pels carrers de pobles i ciutats veureu un munt de rètols indicadors. El preu pot oscil·lar entre els 17 € per persona/dia per una habitació i els 30 per un apartament.



Gastronomia:

Konoba, son tasques on es pot menjar bé i barat.

juhe (sopa).

peixos o mariscs: scampi, prstaci.

brodet (diversos peixos cuinats amb arròs).

cevapi (salsitxa de carn a la brasa).

pasticad (carn estofada de bou o vedella).

piroska (espècie de pastís de formatge)

struckle (postres a base de mató)

pivo (cerveses) de les marques Ozujsko i Karlovacko.



Duanes / policia:

A les duanes només cal ensenyar el passaport i llestos.

A Montenegro a més demanen els papers de la moto i la carta verda i s'ho emporten cap a dins per verificar-ho.

A Bòsnia i Herzegovina hi ha molt poli a les entrades/sortides de les poblacions amb el radar/pistola preparat per apuntar-te.

A la resta de països no n'he trobat tants.

No he tingut cap problema.



Literatura recomanada:

Fantasmas Balcánicos, de Robert D. Kaplan. L'autor relata el seu viatge per l'antiga Jugoslàvia l'any 1991 i dona pistes per entendre els conflictes que de sempre hi ha hagut a la zona.



Links d'interès:

http://www.adriatica.net/home/home_es.htm

http://amaiacuboviajando.blogspot.com/2007/09/croacia-2007.html

http://www.sobrecroacia.com/

http://www.cronatur.com/ntist.htm

http://www.lacroacia.es/

http://www.bhtourism.ba/eng/

http://www.smtours.com/index.html

http://roadster-motorcycles.blogspot.com/

http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1446

http://es.croatia.hr/Home/

http://www.adriatic.hr/show_obj.php?id=539&unit=2370

http://viajes.110mb.com/eslovenia/

http://www.slovenia.info/?lng=7

http://www.muzej-motociklov.com/

http://www.burger.si/

http://sobreturismo.es/category/viajar-por-europa/montenegro/

http://www.visit-montenegro.com/ostrog.htm

http://www.sarajevo.ba/en/stream.php?kat=157

http://www.sarajevo-guide.com/maps.htm
 
Web  Top
9 replies since 21/6/2009, 17:34   43 views
  Share